vierkeeropvakantie2021.reismee.nl

En we zijn er!

We vertrokken mooi op tijd, zo rond 9.45 uur. Nog geen 5 minuten onderweg, of daar begon het te spatten! Gelukkig viel er niet veel, en de ruitenwissers stopten dan ook al snel weer hun gezwaai. We gaan via een mooie route hoor, had Mart al aangekondigd. Dus eenmaal voorbij Amsterdam gingen we bij Diemen de snelweg af, beetje richting Hilversum. Ik navigeerde met de tablet, maar die bleef ons hardnekkig terug sturen naar de snelweg. Het programma kent geen: vermijd snelwegen optie. In Hilversum liepen we dan ook vast vanwege een opgebroken weg. Toch TomTom maar ingeschakeld, en toen ging het verder goed, behalve dat TomTom nou weer niet het adres herkende. We werden keurig naar landgoed Ginkel gedirigeerd. Maar daar mag je met de auto niet in, dus we moesten nog even doortuffen.

Om 11.45 kwamen we dan toch op de juiste bestemming, en we hadden een hele mooie rit gehad, met een echt vakantiegevoel! Helemaal zere billen van de lange zit! We konden nog niet in het huisje, maar mochten wel alvast parkeren. Bij de auto even een bakkie gedronken, met een stroopwafel. Die waren over van de Australische zending, ik gebruik stroopwafels om aan het juiste gewicht te komen! Van het pakje, bedoel ik hè!

Op de fietsen, helmen op, want we hadden vanuit de auto al de nodige gevelde bomen gezien. Wat een ravage in Leersum, dat zag er nog erger uit dan op het journaal! Eerst naar het dorp zelf, langs de bakker, ik had dat al thuis uitgezocht waar die zat. Op naar de pont bij Amerongen, met zo hier en daar een spat. Eenmaal aan de overkant van de Lek, of Nederrijn, dat is ons niet helemaal duidelijk, daar wordt verschillend over gedacht op de diverse kaarten, gingen we rechts af richting Wijk bij Duurstede. Even een korte stop voor de aanschaf van aardbeien en kersen. Helaas, na onze lunchstop begon het steeds harder te regenen, dus regenpakken aan. We besloten de route iets in te korten, en de pont bij Rijswijk te nemen, i.p.v. die bij Beusichem. We hadden mazzel, de pont bleef even op ons wachten. Dank je wel hoor, schipper! Enfin, het leek er even op of het wat droger werd, dus bij de sluis/stuw gestopt om de brillen droog te poetsen. Dat hadden we niet moeten doen, want toen begon het weer. Gelukkig waren er een paar bomen die voor beschutting zorgden. Dan eten we alvast maar wat kersen! En ja hoor, de lucht werd steeds lichter, en na ongeveer een pond kersen was het droog. De route verder vervolgd, met gepoetste brillen, wat het zicht aanzienlijk verbeterde! Met een mooie route door het bos, kwamen we tegen 4 uur op de camping aan. De sleutel gehaald, even zoeken naar onze in het bos verstopte Finse bungalow, de auto gehaald, alles uitgepakt en even rust, lekker in het zonnetje!

Toch nog wat vergeten, en nog wel iets heel essentieels: filterzakjes. Gelukkig zat er nog zat stroom in de accu, dus terwijl Mart een klein dutje doet, rijd ik naar Leersum, om bij de plaatselijke Appie filterzakjes te halen. Nog even een rondje dorp, dat leverde een zak doppinda's op. Jullie weten het wel, dat hoort voor ons bij vakantie!

Zojuist het weerbericht gehoord, ziet er niet verkeerd uit voor morgen, dus we gaan een stukje van de Grebbelinie route doen.

Op naar Leersum

Zo, vandaag gaat de 2e vakantie van de vijf beginnen! Wat, vijf? Jullie gaan toch vier x dit jaar? Uh, ja, dat zit zo, we hebben nog een kleine vakantie geboekt! We gaan namelijk in september, als we van de Bosrand komen, nog door naar Drenthe! We willen allebei al tijdenlang eens naar Drenthe toe, en nu deed de mogelijkheid zich voor om daar wat te boeken. Dus eerst een week Bosrand, en dan nog aansluitend 5 dagen naar Wateren, dat ligt in de buurt van Appelscha.

Maar goed, nu vandaag dus naar Leersum, op de Utrechtse Heuvelrug. Nu is Leersum een week of wat terug getroffen door een hevige storm, en zijn er delen van het bos daar afgesloten. Het is dus spannend wat we aan gaan treffen. Van het vakantiepark waar we heen gaan, hebben we geen bericht ontvangen dat we daar niet kunnen bivakkeren, dus we hopen dat het mee valt.

Voor de zekerheid nemen we wel de fietshelmen mee, en die gaan we ook daadwerkelijk opzetten. (en niet zoals op de Bosrand in het schuurtje laten liggen...) Want een afgewaaide tak op je hoofd krijgen, dat is niet leuk!

We hebben 3 mooie routes in de GPS geladen, nu maar hopen dat de weergoden ons goed gezind zijn, en dat we 3 goed fietsbare dagen hebben. Straks op ons gemak alles inpakken, fietsen op de drager en dan gaan we richting Leersum!

Tot vanavond, dan horen jullie meer van ons!

Dag 8, alweer de laatste

Uiteraard waren we vroeg wakker, dat zit gewoon in het lijf en de geest! Daardoor konden we het rustig aan doen. Maar wij als geolied team, waren toch om 9.15 uur helemaal klaar: auto ingepakt, huisje gepoetst en de vuilnis in de bak. Dus op naar Ria, het verbruik van water, gas en licht afgerekend. Dat ze dat nog uitrekenen, want Ria komt altijd op 20 euro uit! Ria keek nog even voor ons op buienradar, maar de regenwolk was net wel en net niet boven onze route, dus: het kon vriezen en dooien!

Op de fietsen, en op naar Nunspeet. Het was grijs, en koud, maar wel droog. Te Nunspeet aangekomen was het nog geen half 11, m.a.w., terras nog dicht. ( vanwege corona mag het pas om 12 uur open, dit voor lezers in de toekomst, als we niet meer weet hebben van corona ) Maar al het bestelde brood lag keurig klaar, en voor de lekkere onderweg trek nog 4 croissantjes erbij gedaan. Het paste allemaal net in de fietstassen, de croissantjes moesten we gelijk opeten, dat was niet zo erg natuurlijk!

Over het Eibertjespad weer retour, met nog een leuk alternatief fietspaadje in de route. Fietspad was erg slecht, maar de ree die doodstil halverwege het pad bleef staan, maakte dat meer dan goed! Op de camping eeerst even een stop bij het toiletgebouw, dan de fietsen op de auto gezet, het brood in de auto, even afscheid genomen van Bram en Ria, en zo rond half 2 waren we weer in het Krommeniese. Het moederdag boeket was ook mee, dat was echt nog schitterend, dus dat heeft gedurende de rit netjes met vaas en al tussen mijn knieën gestaan. Het heeft de reis prima doorstaan, zie de foto's.

Voor de liefhebbers nog even wat nuttige informatie: bij gebruik van het toiletgebouw moet je een mondkapje dragen, begrijpelijk. Maar hoe poets je dan je tanden? Uw oplossing graag inzenden voor eind van de maand!

En met de auto passeren we af en toe een wildwissel. Mart heeft opgezocht wat dit nou inhoud: vroeger, toen de Romeinen op de Veluwe gelegerd waren, reden ze niet met paard en wagen, maar met wild zwijn en wagen. Nou konden die beesten niet zo ver, dus die werden dan regelmatig gewisseld. Dat gebeurde op de wildwissel plaatsen. Vandaar dus her en der die bordjes met wildwissel!

We hopen dat jullie genoten hebben van onze avonturen, wij hebben in ieder geval weer een heerlijke week gehad.

Bedankt voor het mee reizen en tot een volgend log!

Dag 7, richting Epe

Vanmorgen, vanwege Hemelvaart, maar een echt hotelontbijt gemaakt. Inclusief zelf afgebakken croissantjes, wat dit x prima lukte, geen rookwolk te zien. We gingen dus wel-doorvoed al om half 10 de deur uit. Want de zon scheen volop, en de voorspelling was immers onder de lijn Amsterdam-Enschede in de middag regen. En toen ik die lijn gisteren denkbeeldig op de kaart trok, bleek Garderen daar precies óp te liggen!

Het eerste stuk van de route was rustig, maar in de buurt van Elspeet begon het steeds drukker te worden. Tsja, mooi weer en een vrije dag, dat was te verwachten. Maar wij zijn drukte gewoon ontwend. Op de Elspeter heide hebben we koffie gedronken. Zonder koek, het ontbijt was royaal genoeg geweest. In Vierhouten was het ook druk, maar wat dieper het bos in, over een niet verhard fietspad, lieten we de mensenmassa's toch achter ons.

Bij Tongeren waren we zo'n beetje op ons noordelijkste stuk van de route beland, en gingen we weer de zuidkant op. Bij een schattig beekje hebben we ons fruit opgegeten, 2 appels en 2 peren, geschild en wel in een bakje gedaan, lekker makkelijk onderweg. Ter voorkoming van kleefhanden, ook 2 gebakvorkjes mee genomen! We keken uit op de boardwalk van www.landgoedtongeren.nl , pardon, dat heet in goed Nederlands vlonderpad natuurlijk. En verder maar weer, mijn accu hield zich na de behandeling met wd40 prima trouwens!

De route liep bij Elspeet een kilometer of wat over dezelfde weg als heen, maar daarna draaiden we de Molenweg op. Bij de molen, gesloten uiteraard, hebben we geluncht met cup a soup en brood, dat is bij ons de gebruikelijke lunch tijdens fietstochten. Lekker even wat hartigs. Met een leuk pad over een stukje hei, als alternatief, hoefden we niet al te lang langs de drukke weg naar Uddel te fietsen. Over de Koningsweg kwamen we weer op de Bosrand aan. Buiten op ons eigen terras een ijsje gegeten, een soort banana royale had ik gemaakt. Toen begon het wat te spatten, dus we zijn naar binnen gegaan. Het bleek echter niet echt een bui te worden, we konden daarna nog fijn een tijd buiten zitten, nu aan de andere kant van het Eethuis, want daar stond de zon op!

Wat een mooie, alweer laatste, dag van onze vakantie. Hij is voorbij gevlogen! Gelukkig maken we er morgen nog een fijne dag van, met een fietstocht naar Nunspeet. Eerst alles inpakken en schoonmaken, en dan op de fiets! Morgen krijgen jullie dus het laatste log van deze eerste vakantie van 2021!

Dag 6, ijs van Co

De dag begon met een strak blauwe lucht, nou ja, af en toe kwam er een wolkje voorbij. We besloten dan ook om op tijd op de fiets te stappen richting Hoenderloo. Uiteraard de regenkleding mee, want voor je het weet veranderd Hoenderloo in Waterloo! In trui op de fiets, jassen wel mee. We gingen prima, wel wat plassen op de fietspaden, dus de fietsen hebben nu weer de bekende Veluwse prutkleur!

Eerste stop was bij Rabbit Hill in het bos, we zaten er heerlijk, en ik stelde al voor, om het IJs van Co maar daar te laten bezorgen. Mart vond, dat we het zelf wel konden halen. Dus verder maar weer. In Hoenderloo eerst zonnebrand gehaald, daar ik dat vergeten had, en was toch echt wel nodig op de snoet. Bij Co aangekomen de stoeltjes uitgeklapt in het parkje, en een heerlijk ijsje met verse aardbeien genuttigd. Zonder slagroom, en door de aardbeien toch heel gezond!

Het eerste stukje van de terugweg ging langs dezelfde route als de heenweg, dat gaat nauwelijks anders, of je gaat erg omrijden. Bij het verlaten van het dorp liep de ketting van Mart zijn fiets. Gelukkig is hij daar handig in, dus dat was zo gepiept. Bij Kootwijk een leuk alternatief pad gekozen, en bij de zandverstuiving maar even aan de soep. Bij het parkeren van mijn fiets viel de accu uit! Shit zeg, wat nu? Eerst maar eten en de fiets even laten rusten. In het ergste geval moet ik terug naar Kootwijk lopen, en Mart naar de Bosrand om de auto te halen. We zaten gelukkig hooguit een km of wat van een berijdbare weg. Want fietsen zonder accu met een middenmotor is niet te doen. Na de soep deed de accu het weer, Mart vermoedde dat de bms in actie was gekomen wegens overbelasting van de accu. Wat een opluchting zeg! Enfin, we stapten op en vervolgden de weg naar huis. Verder ging het goed, nog 1 x sloeg hij even af, op een hele hobbelige weg.

Na 53 km waren we weer heelhuids thuis, zonder regen! Mart ging eens inspecteren wat er zou kunnen zijn met mijn fiets, hij kwam tot de conclusie dat de contactpunten erg vies zijn. (Hoe kan dat nou, zou je denken?) Ik fiets nooit door de prut! Mart is nu even naar de Gamma voor WD40. Dat schijnt alle problemen te verhelpen.

Het weer van morgen is bij ons een grens geval: ten noorden van ons mooi, ten zuiden van ons kan het regenen. Dus ik heb een route uitgezet richting noord!

PS: voor degenen die zich afvragen waarom dit jaar het log 4 x met vakantie heet: dat gaan we dit jaar doen! In juli 3 dagen Leersum, in september nog een week Bosrand, en in de herfstvakantie een midweek naar de Leemcule in Hattem. Sinds ik nog maar 2 dagen in de week werk, hebben we daar geld genoeg voor, oh pardon, ik bedoel natuurlijk tijd genoeg!

Dag 5 Nijkerk

Weliswaar geen stralende zon, maar het was wel droog, dus om 9.45 zaten we op de fiets. We besloten om de jassen in de fietstassen te doen, en alleen in een trui te rijden. Over de Drieërberg gingen we richting Nijkerk. Het zonnetje liet zich toch af en toe zien. Maar ook dreigende wolkenpartijen. De koffie weer op dezelfde plek als de vorige x gedronken, namelijk op een zandweg, waarvan we dachten dat hij doodlopend is. Inmiddels weten we beter. Maar slechts 1 voertuig kwam langs rijden, dus dat mag geen naam hebben. Op het laatste stukje naar Nijkerk voelden we wat spatten, gelukkig konden we schuilen bij de kringloopwinkel. Omdat we dat niet gratis wilden doen, heb ik 2 leuke zomerjurkjes gekocht. (Is dat nou geen goed excuus om iets aan te schaffen? )

Bij de bakker, waar we ooit nog eens de tandem hebben gestald, lekkere broodjes en speciale Nijkerkse beschuit gekocht, en bij de vleeschhouwerij er tegenover een stukje worst. Op naar een picknick plek! Die was onder de luifel van het gemeentehuis, vanwege een losbarstende bui. Er stond een prachtige stenen "bank", dus de lunch was best goed geslaagd, onder het toeziend oog van een ambtenaar, onder wiens raam wij zaten.

Via de kringloopwinkel van 's Heerenloo, waar Mart zoals gebruikelijk buiten blijft, rijden we met een mooie route naar Putten. We halen nog net de Plus, voor er weer een bui valt. Onder een afdakje kan Mart schuilen, terwijl ik wat boodschappen haal. O.a. heerlijke chocoladesoesjes! Als ik weer buiten kom is het droog, maar, zegt Mart, met een uurtje komt er echte regen!

Snel alles in de fietstassen, Mart doet de soesjes in die van hem, dus ik zal hem in de gaten houden! Midden in het bos drinken we staande even wat water, en proeven alvast een soesje! Dat hadden we nou net niet moeten doen, want bij het Speuldje begint het te regenen, allebei fullspeed richting Bosrand. Snel de fietstassen leeg, Mart zet de fietsen binnen, en kan nog net de keukendeur bereiken voor de bui echt losbarst! Dat was mazzel zeg.

Na een uurtje is het droog, en gaat Mart nog even richting Garderen. Helaas bleef het niet droog, dus hij kwam in regenpak weer terug. Maar met de nieuwe batterijtjes waar hij voor wegging.

Morgen laat het weer zich goed aanzien, we gaan naar IJs van Co, in Hoenderloo. En dat heet morgen hopelijk geen Waterloo!

PS. Net nog even naar de persconferentie geluisterd. Er gaat weer van alles open. Maar waarom nou nog steeds de bibliotheek niet???

Dag 4, Typisch Harderwijk

De dag startte grauw, maar droog. Dus na 't ontbijt op de fietsen gestapt. De tocht was naar Harderwijk, om daar wat kringloopwinkels te bezoeken, en een kijkje op de vernieuwde boulevard te nemen. Martin wilde ook nog op zoek naar de zwanen, die een grote rol spelen in de TV serie: Typisch Harderwijk.

Eerst in Ermelo wat lekkere broodjes gehaald, ook maar gelijk opgegeten, daar we moesten schuilen voor de eerste bui. Via een mooie route door naar Harderwijk. Helaas op het terrein van ''s Heerenloo, de volgende bui, bij de kerk kunnen schuilen. Dwars door de nieuwbouw van Harderwijk, die erg doet denken aan Saendelft, maar dan met meer groen, kwamen we bij de 1e kringloopwinkel. Ik vermoed dat ik mijn kringloopgeluk gelijk vrijdag al heb gehad, er was niets leuks. Dwars door het oudere deel van de stad naar de nieuwe boulevard. Het was er echter uitgestorven, zelfs de 2 zwanen waren er niet. Bovendien was het grijs en koud, dus ook niet echt een moment om de helinoxen uit te vouwen. Dan maar via de laatste kringloopwinkel, waar ook niets leuks was, naar het bos, in de hoop dat we daar even rustig kunnen zitten. We zaten er inderdaad heerlijk, inclusief picknick tafel!

Tot Mart even naar buienradar keek, en wist te vertellen dat er over 15 minuten een bui zou komen van zeker 1 à 2 uur aan een stuk. Dus gas op de pedalen! Dwars over het Beekhuizerzand, wat er ook niet echt aantrekkelijk uit zag met zo'n dreigende lucht er boven. Gelukkig waren we al in het bos toen de bui begon. Regenkleding aan, en gewoon onverstoorbaar door fietsen, via de geplande route.

Natuurlijk, toen we de camping op fietsten werd het droog! Natte kleding in het schuurtje, fietsen aan de lader en aan een late lunch met gebakken eieren. Nog een klein buitje, en toen knapte het op. Ik ben nog naar het dorp gefietst voor een lekker toetje, en Mart even in ruststand. Weer thuis verse muntthee gedronken, dank je wel Bianca Toes! Daarna is Mart op de hei gaan wandelen, en ik heb het eten voorbereid.

We hebben heerlijk gegeten van de goulash, en het toetje was natuurlijk spectaculair! Zie de foto.

Voor morgen heb ik een route uitgezet naar Nijkerk. Mart zet 'm straks in de GPS, dus verdwalen met èn een kaart, èn een GPS, is onmogelijk. Hoop ik...

Moederdag

Wat een prachtige dag, deze moederdag! Uit berichten op FB begrijpen we, dat dit lang niet in heel Nederland het geval is gewest. Maar hier hebben we het tot 15 uur droog gehouden, en wat er toen naar beneden kwam, was bepaald niet spectaculair. En zeer kortstondig.

Dat wisten we natuurlijk vanmorgen ook nog niet, dus we zijn om 10 uur vertrokken, zodat we vroeg in de middag terug zouden kunnen zijn, de voorspelling was op dat moment vanaf een uur of 14 regen. Via de schaapskooi, die nog niet open was, naar Putten. Op de hei de jassen uitgedaan. Was echt te warm. Daar de route genomen naar landgoed Oldenaller. Een mooi buiten, met een schitterende tuin/park. Daar tegenover ligt de Schuitenbeek, met de vistrappen, waar we al een paar jaar naar op zoek waren. We zijn er al eerder geweest namelijk, toen waren de trappen nog in aanleg. Op de een of andere manier konden we de plek niet meer terug vinden. Waarschijnlijk omdat het niet aan een knooppunten route ligt. Maar nu met de nieuwe kaart een peulenschil! Gezeten op de helinoxen koffie gedronken.

Daarna zijn we met een mooie route weer richting Bosrand gefietst. In Koudhoorn bij Dop's fruit/plukhof ons broodje met soep genuttigd, en appelen en peren gekocht, en een rabarberplant. En ook onze truien maar uitgedaan! Dwars door het bos naar huis gefietst, de paden zijn prima begaanbaar.

Om 14 uur waren we thuis, lekker de deur open, wat drinken, en daarna appelmoes en rabarber gekookt. Niet van de plant hoor, ik heb gisteren in Ermelo war stelen rabarber gekocht! Vanavond dus een sudderlapje van Schotse Hooglanders, een kruimig aardappeltje van de Duintuin, en appelmoes en rabarber. Voor toe hadden we ijs in gedachten, maar Mart kwam onverrichter zaken terug, t Speuldje is dicht.... Wel heeft hij mooie foto's gemaakt van de mega insectenhotels die daar verkocht worden. We nemen er geen een mee, want Finn zit net in een fase dat hij schrikt van bijen, en dan nuet meer buiten wil spelen. Dus dit jaar nodigen we ze maar niet extra uit! Het toetje werd dus gewoon joghurt.

De route voor morgen is richting Harderwijk. Alles afhankelijk van het weer. Overigens is de eerste puzzel van 1000 stukjes al af, degene die ik mee had van het werk ter controle. Nou, hij is compleet!